Co robić, gdy utracisz kartę płatniczą będąc za granicą?

Najnowsze badania firmy Mastercard wykazują, że spośród 23 państw europejskich Polska stała się liderem płatności zbliżeniowych. Zakupy online oraz coraz większe odchodzenie od gotówki jest niemal powszechne wśród konsumentów. Zgodnie z ujawnionym przez Mastercard raportem, co czwarty Polak dokonuje płatności kartą zbliżeniową niemal każdego dnia. Nie dziwi więc, że równie chętnie zabieramy swój plastykowy skarb za granicę. Jednak co robić, gdy podczas takich wypraw utracimy nasz jedyny środek płatniczy?

Zastrzec, czy zablokować kartę?

Kilka kart płatniczych
Zablokowanie kart płatniczych jest procesem odwracalnym

W przypadku zagubienia karty płatniczej banki umożliwiają jej czasową blokadę. Usługa ta zwykle jest darmowa i możemy z niej skorzystać kontaktując się z przedstawicielem danego banku na infolinii lub samodzielnie drogą elektroniczną. Konsumenci korzystają z tej opcji nie tylko podczas utraty karty, ale również w przypadkach, gdy pozostawili swoje rzeczy osobiste w miejscu dostępnym publicznie. Procedura blokady jest odwracalna, zatem samodzielnie lub z pomocą konsultanta możemy ją odblokować. W tym wypadku może być konieczne podanie specjalnego hasło/kodu, o który poprosi doradca klienta na infolinii. Jednocześnie jest to najprostsza metoda zabezpieczenia karty płatniczej, która chroni przed:

  • dokonywaniem nią płatności w sklepach oraz w internecie
  • wypłatą gotówki z bankomatu
  • zmianą numeru PIN lub zwiększenie limitu wypłat na karcie

Natomiast zastrzeżenie karty płatniczej jest procesem nieodwracalnym i związane z nim jest zamówienie nowej karty. W zależności od banku, może tego dokonać podczas telefonu na infolinię lub poprzez specjalny wniosek w bankowości elektronicznej udostępniony na stronie internetowej danej instytucji bankowej. I tu pojawia się problem, gdyż na nową kartę będziemy musieli poczekać. Nie będą miały trudności te osoby, które posiadają drugą kartę lub dostęp do karty wirtualnej. Dlatego przed podróżą za granicę warto spytać o daną opcję.

Jaki bank najlepiej radzi sobie z obsługą klienta po utracie przez niego karty płatniczej

Badania wykonane przez ekspertów finansowych a portalu internetowym Mojebankowanie.pl wykazały, że rankingu tym wygrywa Bank Zachodni WBK, a kolejne miejsca zajmują mBank oraz Eurobank. Są to instytucje, które okazały się najbardziej profesjonalnie przygotowane do obsługi klienta, który utracił swoją kartę płatniczą.