Analiza rynku usług pożyczkowych w Polsce

Sektor usług pożyczkowych w Polsce od kilku lat przeżywa prawdziwy rozkwit – Polacy mają coraz większe potrzeby, które chętnie realizują za pomocą zobowiązań finansowych z sektora pozabankowego. Na rosnący popyt szybko reagują podmioty, zajmujące się świadczeniem usług pożyczkowych. Kim jest przeciętny klient takich instytucji? Jakie modele biznesowe działalności pożyczkowej dominują na polskim rynku? Ile wart jest obecnie sektor pożyczkowy w Polsce? Sprawdziliśmy to.

Sektor bankowy a rynek usług pożyczkowych

Klienci chcący zaciągnąć pożyczkę lub kredyt, mają do wyboru 2 drogi – skorzystanie z usług banków lub pożyczenie środków od instytucji pozabankowych. Te dwa sektory polskiego rynku finansowego tylko z pozoru są do siebie podobne – różnią je zarówno procedury związane z udzieleniem zobowiązania, jak i grupy klientów, które decydują się na korzystanie z ich usług.

Sektor usług pożyczek pozabankowych rozwija się bardzo dynamicznie. Statystyki pokazują, że w 2015 roku suma udzielonych pożyczek wynosiła 5,2 mld złotych. To niebagatelna kwota, a zainteresowanie usługami tego typu nieustannie rośnie. Według „Raportu na temat ryzyka kredytowego oraz metod jego zabezpieczania stosowanych przez niebankowe instytucje finansowe działające na polskim rynku”, chociaż rozwój sektora bankowego jest determinowany przez zwiększenie tempa wzrostu gospodarczego to paradoksalnie rozkwit rynku usług pożyczkowych w Polsce jest konsekwencją zmian, następujących po globalnym kryzysie finansowym z 2008 roku. Wielu konsumentów utraciło wówczas zdolność kredytową, będącą jednym z najważniejszych czynników, które banki biorą pod uwagę przy podejmowaniu decyzji o udzieleniu kredytu. Nic więc dziwnego, że wiele osób zaczęło zwracać się w stronę sektora pozabankowego, szukając w nim sposobu na sfinansowanie rosnących potrzeb konsumpcyjnych.

To oczywiście nie jedyny czynnik warunkujący rozwój sektora pożyczkowego. „Duże znaczenie mają również zmiany społeczne i światopoglądowe młodego pokolenia. Osoby rozpoczynające karierę zawodową coraz częściej podejmują zatrudnienie na podstawie umów cywilnoprawnych i nie mogąc udokumentować swojej zdolności kredytowej, stają się naturalnymi klientami dla instytucji z sektora pożyczek pozabankowych” – przekonuje Roman Wyszomirski, prezes spółki MBR Finance S.A.

50 pln

Kto udziela pożyczek, czyli podmioty działające na polskim rynku

Według raportu przygotowanego przez Dom Maklerski NWAI w styczniu 2016 roku, na rynku usług pożyczkowych można wyróżnić 3 podstawowe modele działalności – offline’owy – funkcjonujący na zasadzie oddziału oraz online’owy – czyli internetowy. Najpotężniejszym podmiotem z pierwszej grupy jest Provident, który posiadał w 2015 roku aż połowę rynku z przychodami rzędu 1,5 mld złotych. W przypadku modelu oddziałowego dominuje firma Profi Credit, która w 2015 roku osiągnęła ok. 450 mln przychodu, model internetowy zaś reprezentuje Vivus – z ok. 360 mln przychodu.

Przyjrzyjmy się charakterystyce modeli działalności firm pożyczkowych. W przypadku podmiotów, specjalizujących się w obsłudze domowej, wniosek można złożyć przez formularz na stronie internetowej, a środki są dostarczone przez przedstawiciela firmy bezpośrednio do domu klienta. Spłata rat również następuje do rąk pracownika firmy, chociaż instytucje, działające w oparciu o model obsługi domowej, pozwalają także regulować je w formie przelewu. Warto zauważyć, że obsługa domowa generuje duże koszty, przez co koszt pożyczki może zwiększyć się nawet do 40% – jak wynika z raportu Domu Maklerskiego NWAI. Średnia wysokość pożyczki udzielanej w tym modelu to około 1500 zł.

W związku z rozpowszechnieniem dostępu do internetu, obecnie prawdziwy boom przeżywa ostatni model działalności biznesowej firm pożyczkowych – oferty online. Proces przyznawania pożyczki jest bardzo szybki i elastyczny – pieniądze można mieć na koncie nawet w ciągu kilkunastu minut od złożenia wniosku, a wszystko odbywa się bez konieczności wychodzenia z domu. Wiarygodność klienta weryfikowana jest w oparciu o dane uzyskane z Biura Informacji Kredytowej czy Krajowego Rejestru Długów. W ten sposób działa m.in. firma Vivus. Polacy za pośrednictwem kanału internetowego pożyczają przeciętnie ok. 2500 zł., co stanowi plasuje produkty w segmencie mikropożyczek.

Nieco inaczej funkcjonują podmioty specjalizujące się w obsłudze klientów w oddziałach. Na polskim rynku z powodzeniem działa jeden z liderów w tej kategorii – Motopożyczka., udzielająca pożyczek zabezpieczonych pojazdami mechanicznymi. W tym przypadku klient musi osobiście stawić się w placówce firmy wraz z niezbędnymi dokumentami. Spółka może jednak udzielić znacznie wyższej pożyczki – sięgającej nawet kilkudziesięciu tysięcy złotych. Co stanowi znaczącą przewagę konkurencyjną nad pożyczkami udzielanymi w modelu internetowym.

Kto zaciąga pożyczki – analiza typowego klienta instytucji pozabankowych

Jak wskazują statystyki, przeciętny konsument, decydujący się na skorzystanie z usług firm świadczących usługi pożyczkowe, to osoba mieszkająca w średnim lub większym mieście, zatrudniona na umowę cywilnoprawną, wykonująca wolny zawód lub pracująca dorywczo. Według Raportu z badania ankietowego – „Konsument na rynku usług pożyczkowych” – przygotowanego przed Federację Konsumentów, aż 37,48% osób decyduje się na zaciągnięcie zobowiązania (pożyczki/kredytu/chwilówki) na sfinansowanie podstawowych potrzeb życiowych. Duża część konsumentów, korzystających z tego typu zewnętrznych źródeł finansowych, przeznacza pożyczone pieniądze na spłatę zaległych rat (22,26% ankietowanych), leczenie (20,22%) i spłatę rachunków (18,37%). Mniejsza część ankietowanych pożycza środki na sfinansowanie wyjazdów oraz prezentów świątecznych – ok. 15%.

infografika

A jak przedstawia się wiek klientów firm pożyczkowych? Statystyki wskazują, że dużą grupę stanowią seniorzy, których zadłużenie rośnie w bardzo szybkim tempie. „Osoby te zazwyczaj decydują się na skorzystanie z oferty podmiotów oferujących pożyczki w modelu domowym lub oddziałowym, rzadziej – internetowym” – podkreśla prezes spółki MBR Finance S.A. Dane Biura Informacji Kredytowej wskazują, że osoby starsze stanową prawie jedną piątą kredytobiorców, a ich łączne zadłużenie przekracza nawet 3 mld złotych. Rosnące tempo zadłużenia seniorów jest wynikiem zwiększających się wydatków na zwykłe potrzeby życiowe. „Emeryci często decydują się na zaciągniecie zobowiązania na potrzeby wynikające z przypadłości związanych z podeszłym wiekiem – leki, przejazdy do szpitala itd.” – mówi prezes MBR Finance S.A. Istnieją jeszcze inne przyczyny rosnącego zadłużenia starszych osób. „Senior, jako osoba posiadająca stałe źródło dochodu (emerytura, renta) i stabilną zdolność kredytową, często pożycza pieniądze pod wpływem próśb najbliższej rodziny” – twierdzi Roman Wyszomirski.

MBR Finance to firma, którą tworzą osoby z ponad 20-letnim doświadczeniem na rynku pośrednictwa finansowego. Przedsiębiorstwo działa z powodzeniem na rynku ogólnopolskim, oferując atrakcyjne rozwiązania finansowe dla swoich klientów. Produkty MBR Finance są nowoczesną alternatywą dla tradycyjnych usług finansowych, pozwalając na dostęp do pożyczki gotówkowej dla osób, które nie mogą otrzymać finansowania w bankach oraz innych instytucjach finansowych. Spółka oferuje obecnie takie linie produktowe jak pożyczki zabezpieczone maszynami budowlanymi oraz pojazdami ciężarowymi – MBR Leasing, pożyczki zabezpieczone pojazdami mechanicznymi – Motopożyczka, pożyczki zabezpieczone nieruchomościami oferowane pod handlową nazwą Hipopożyczka i pożyczki dla przedsiębiorców, którzy przedstawią inne formy zabezpieczenia spłaty pożyczki – Bizpożyczka.

Skomentuj

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *